Szczodrość i jej córki (1 Tymoteusz 6,7-10)

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 

Charles R. Swindoll

Bądźmy szczerzy, chyba w każdym z nas dałoby się znaleźć mniejsze lub większe pokłady skąpstwa i niechęci do dzielenia się z innymi.

Jest na to lekarstwo!

Myśl o Bogu - o tym wszystkim, co od Niego otrzymałeś. Myśl o Niebie, o radości, jaką wnosi w twoje życie Duch Święty, o nieskończonej wartości duchowych darów i błogosławieństw, których Bóg udziela swoim synom i córkom. Myśl o Bogu i jego szczodrej miłości, a twoje zmrożone obojętnością serce zacznie topnieć.

chłopiec z pomarańcząKiedy namacalnie doświadczamy Bożej dobroci, uwalnia i motywuje nas to do dzielenia się z innymi. Nie umiemy zatrzymać Jego darów tylko dla siebie. Odkrywamy, że inspirowana miłością szczodrość jest czymś ekscytującym. Obdarowując, sami otrzymujemy. Rozdając nasze materialne zasoby, robimy miejsce dla bogactw duchowych.

I w ten sposób to, co z pozoru wyglądało tak nieatrakcyjnie, po bliższym przebadaniu okazuje się być drogą do radości. Tak, radość to pierworodna córka szczodrości. Ale to nie jedyny "zysk", jaki generuje w naszym życiu hojność. W 6 rozdziale 1 Listu do Tymoteusza, Apostoł Paweł wskazuje na jeszcze co najmniej cztery pozytywne pochodne szczodrości.

Uwalniamy się z sideł materializmu.

Jak stwierdza dobitnie Paweł: Nic bowiem nie przynieśliśmy ze sobą na ten świat i niczego stąd nie zabierzemy. (1 List do Tymoteusza 6,7; Biblia Warszawsko-Praska). Przyszliśmy na ten świat nadzy, z pustymi rękoma i bez grosza na koncie, i w takim samym stanie wkroczymy do wieczności. Jakim absurdem jest wobec tego uczynić głównym celem życia gromadzenie jak największej ilości dóbr materialnych! Bóg wzywa nas do bycia zadowolonymi z tego, co posiadamy i do hojnego dzielenia się tym z innymi. Materializmowi i chciwości musimy mówić zdecydowane NIE. Najlepszym na to sposobem jest szczodrość.

Odchudzamy listę naszych zachcianek.

Apostoł Paweł radykalnie postuluje: Bądźmy tedy szczęśliwi, gdy mamy co jeść, w co się ubrać i gdzie zamieszkać. (6,8) Gdy obiektywnie spojrzymy na życie, musimy przyznać, że lista rzeczy niezbędnych do normalnego funkcjonowania nie jest aż tak długa: jedzenie, woda, ubranie, mieszkanie... Wiele spośród naszych "potrzeb", to tak naprawdę dodatkowe luksusy, o których większość mieszkańców naszej planety może jedynie pomarzyć. Dajemy się złapać w propagandę przemysłu reklamowego i zaczynamy wierzyć, że ten, kto ma więcej, ma się automatycznie lepiej. To kłamstwo, które odziera nas z zadowolenia i radości.

Neutralizujemy niebezpieczeństwo chciwości.

Paweł kontynuuje: A ci, którzy chcą być bogaci, wpadają w pokuszenie i w sidła, i w liczne bezsensowne i szkodliwe pożądliwości, które pogrążają ludzi w zgubę i zatracenie. Albowiem korzeniem wszelkiego zła jest miłość pieniędzy; niektórzy, ulegając jej, zboczyli z drogi wiary i uwikłali się sami w przeróżne cierpienia. (6,9-10, Biblia Warszawska)

Blask złota i srebra uwodzi ludzi od najdawniejszych czasów. Hipnotyczna siła chciwości złamała już niejedną obietnicę i zniszczyła niejedną relację. Rzecz jasna, Paweł nie twierdzi, że problemem są pieniądze same w sobie. Problemem jest miłość pieniędzy.

Pielęgnujemy postawę wdzięczności i radosnego zadowolenia z życia.

A co z tymi, którzy już są bogaci? Paweł zwraca się do nich w wierszu 17: Tym, którzy posiadają bogactwa tego świata, przypominaj, żeby nie wynosili się ponad innych, żeby nie pokładali wszystkich swoich nadziei w tak przecież niepewnych bogactwach, lecz w Bogu, który nam daje - i to obficie -– wszystko, czego potrzebujemy do życia.

Innymi słowy: Nie patrz z góry na tych, którym powodzi się gorzej. Oraz: Nie pozwól, by pieniądze były dla ciebie jedynym źródłem poczucia bezpieczeństwa. Zamiast tego traktuj swój majątek jako udzielony ci przez Stwórcę kapitał zaufania. Używaj zasobów finansowych dla Jego chwały i dla własnej satysfakcji. Tak, własnej satysfakcji! Bóg nie jest kimś, kto zamierza nam odebrać z życia wszelką przyjemność. Więcej: On sam jest jej źródłem! Wszystko, co dobre, pochodzi od Niego. Nawet grzeszne przyjemności i rozrywki są tylko nadużyciem tego, co On stworzył i czym obdarował człowieka.

Kluczem do posiadania szczodrego serca jest postawa zadowolenia z życia i poczucie spełnienia w Bogu. Jeśli będziemy pielęgnować w sobie wdzięczność i zdecydowanie wyrywać ze swojego umysłu chwasty chciwości, jeśli ograniczymy listę naszych zachcianek i skupimy się na potrzebach innych, odkryjemy, że życie może być dużo bardziej radosne. Niezależnie od grubości naszego portfela czy stanu konta.

Szczodrość (a wraz z nią jej "córki") jest uwarunkowana tylko jednym - naszym nastawieniem.

Na podstawie: Charles R. Swindoll, "The Joys of Generosity", Insights (May 2007): s. 2-3. Copyright 2007 Charles R. Swindoll, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.

FacebookFacebookGoogleShareGoogleShareTwitterTwitter

Wyróżniony artykuł

  • Jak zacząć czytać Biblię?

    Insight for Living - Pełnia Życia

    Pytanie: Jestem osobą wierzącą od niedawna i chciałbym dowiedzieć się więcej na temat Biblii. Posiadam stary egzemplarz, należący kiedyś do mojej babci, ale trudno jest mi zrozumieć język, jakim jest napisana. Od czego powinienem zacząć? Jak ją czytać?

    Czytaj dalej...

Chuck Swindoll

chuck 1 300Biblista i nauczyciel Słowa Bożego, radiowy kaznodzieja Insight for Living, Chuck Swindoll, poświęcił swoje życie nauczaniu Bożego Słowa. Robi to w prosty i przejrzysty dla słuchacza sposób, podając praktyczne dla współczesnego odbiorcy lekcje Bożej łaski.

Jest pastorem z powołania i pasji. Służył w kilku stanach w USA: w Massachusetts, Kalifornii, a obecnie w Teksasie. Jest proboszczem w Stonebriar Community Church we Frisco, koło Dallas. Słuchany jest jednak daleko poza granicami swojej miejscowości.

Tylko w USA jego wykłady nadaje ponad 1500 radiostacji. Ponadto regularnie emitowane są audycje z rozważaniami pastora Swindolla w Kanadzie, Australii i Wielkiej Brytanii, a także w języku hiszpańskim i portugalskim (w Ameryce Płd.), arabskim (w Afryce Płn. i na Bliskim Wschodzie), chińskim (mandaryńskim), indonezyjskim, rosyjskim, rumuńskim, a od 2011 roku także po polsku.

Chuck Swindoll jest również autorem ponad 90 książek. Był rektorem Seminarium Teologicznego w Dallas, uznanej na całym świecie uczelni teologicznej. Obecnie jest jej kanclerzem.

Chuck w liczbach

IFL POLSKA App

Wypróbuj naszą aplikację mobilną:

promoslide